Sukupolvien perintö
Tässä
on isoisoäitini Aune. Kuva on otettu ehkä 1910-luvun alkupuolella,
mahdollisesti kiertävän valokuvaajan toimesta. Taustalla on virttyneen näköinen
kangas koristeellisen maisemasermin sijaan, jollaisia käytettiin kaupunkien
valokuvausstudioissa.
Aune poseeraa kuvassa ehkä puhtaimmat tai juhlavimmat
vaatteet yllään yhtä vakavana pikkusiskonsa kanssa. Kuvasta voi aistia, että poseeraustilanne
on ehkä tullut eteen yllättäen. Olot olivat vaatimattomat, kuten hyvin usein
tuohon aikaan porvariskotien ja pappiloiden ulkopuolella. Aunen rikkautena
olivat kuitenkin luonnon antimet, käsistään taitavat ja toivottavasti
rakastavat vanhemmat, sekä heidän rakentamansa punainen pieni kotitalo
kauniissa maisemissa Iijoen varrella. Sen kuohuvilta koskilta tulisi Aunen tuleva
sulhokin vielä löytymään.
Aunella oli vain yksi sisarus. Kaksi lasta perheessä oli
vähän 1900-luvun alun keskimääräiseen lapsilukuun verrattuna. En kuitenkaan
tiedä, oliko lapsia alun perin mahdollisesti enemmän. Lapsikuolleisuus oli
valitettavasti monissa perheissä yhtä suuri kuin eloon jääneiden lapsien
lukumäärä.
En tiedä Aunen lapsuudesta juuri mitään. Nuoruudesta jo
jotain, kiitos sukulaisten muistelujen ja mummoni jäämistöstä löytyneen Juhani
Konkan teoksen. Inkerinsuomalainen, aikanaan maineikas kirjailija ja toimittaja
Konkka oli ihastunut matkallaan Auneen, joka oli paikkakunnalla kuulu
kauneudestaan. Aune päätyi Konkan omaelämäkerrallisen Kulkuri-sarjan
ensimmäisen osan Kulkurin kesän
(1943) keskeiseksi hahmoksi:
”Katseeni viipyi Aunen
pitkissä palmikoissa, viehkeällä vartalolla, punaisessa vyössä ja
kaunisviivaisissa säärissä niin kauan, kunnes mökin ovi oli sulkeutunut hänen
jäljessään. Tämä ei voi olla muuta kuin rakkautta, ajattelin paluumatkalla kuin
huumaantuneena. --- Voisinko milloinkaan unohtaa noin ihanaa tyttöä! Hänen
silmänsä ovat kuin auringot. Jos ihminen näkee kaksi aurinkoa samanaikaisesti,
niin voiko hän milloinkaan unohtaa?”
Varmasti osa kirjasta on fiktiota tai ainakin totuutta on
hieman muunneltu (esimerkiksi Aunen vaalea sisko kuvataan kirjassa 3-4 vuotta
Aunea vanhempana, vaikka todellisuudessa kyseessä oli pikkusisko). Silti voin
hyvin uskoa, miltä kirjailijasta on tuntunut, kun ihastuminen ei ole saanut
vastakaikua. Kirjan mukaan Aunen sydän sykki jo tuolloin tulevalle
isoisoisälleni Väinölle:
”-Tuolta saapuu
vastaukseni, sanoi Aune vilkaisten minuun kujeellisena ja hymyillen samalla
rajattoman onnellisena. --- -Kuka hän on? sain vaivoin kysytyksi. –Uittopäällikön
poika. Sulhaseni. --- Nuori mies hyppäsi veneestä laiturille ja heitti minulle
kiinnitysköyden kuin jätkälle ainakin, painoi molemmat kätensä Aunen
vyötäröille ja kohotti hänet ilmaan kevyesti kuin nuken. ”Hän on voimakkaampi
ja komeampi kuin minä”, ajattelin murtuneena. Kytkin veneen, lähdin laiturilta
ja rupesin ajattelemaan, mikä olisi miehekkäin tapa tehdä itsemurha.”
Miten traagista! Onko mitään surullisempaa ja epäoikeudenmukaisempaa kuin yksipuolinen
rakkaus? Onneksi Aune ei todennäköisesti ollut Juhani Konkan viimeinen rakkaus,
sillä Kansallisbiografian mukaan kirjailija oli kolmesti naimisissa ja sai neljä lasta. Väinöstä tuli myöhemmin metsätyönjohtaja.
Jos en olisi romantikko, ajattelisin, että johtaja oli varmasti myös järkevämpi
valinta puolisoksi tuon aikakauden sinkkumarkkinoilla kuin maita kiertelevä
sekatyömies ja tuleva kirjailija. Haluan ajatella, että perimmäinen syy Aunen valintaan
oli rakkaus, ja kiitos sen, minä näpyttelen tässä oletuksiani sukupolvia
myöhemmin.
Aune ja Väinö saivat neljä
lasta, joista yksi kuoli jo vauvana johonkin tuolloin yleiseen sairauteen. Hän
oli mummoni kaksoissisar. He syntyivät keskelle sotaa. Aune hoiti lapsia kotona
Väinön taistellessa rintamalla. Hän toimi sodassa kapteenina ja osallistui muun
muassa Kiestingin taisteluihin. Alla oleva SA-kuva saattaa olla joillekin tuttu
vuonna 2005 julkaistusta Sotiemme veteraanit -postimerkistä ja muistakin
yhteyksistä. Näin muutama vuosi sitten dokumentin, jossa näytettiin elävää arkistokuvaa
juuri kyseisestä hetkestä. Näin haavoittuneen isoisoisäni elävänä lotan
syötettävänä. Se oli todella liikuttavaa. Kuvakulma oli täysin sama kuin tässä
saksalaisen valokuvaajan ottamassa kuvassa, joka päätyi ensin saksalaiseen rintamalehteen
Signaliin ja sitä kautta Suomen levitykseen. Tämä kuva on todennäköisesti
viimeinen, jossa isoisoisäni on vielä elossa. Kaksi päivää myöhemmin Aune jäi
leskeksi ja lapset vaille isää. Mummoni oli hädin tuskin puolivuotias.
Kuvan sotilaiden henkilöllisyyksistä on liikkunut
monenlaista tietoa. Vaikka mummoni tunnisti kuvasta välittömästi isänsä ja
Väinön sisarukset veljensä, edelleen henkilötiedot nettilähteissä kertovat
muuta. Puolustusvoimien kuva-arkistoon tiedot on oikaistu toimestani muutama
vuosi sitten ja minulla on hallussa kopio täysikokoisesta alkuperäisestä
kuvasta. Se on kaikin puolin puhutteleva otos sodan tragediasta. Jokainen
haavoittunut kaipasi hoivaa, läheisyyttä ja lohdun sanoja varsinkin viimeisten
hengenvetojen äärellä. Kuva antaa kunnian lotille, jotka tekivät mittaamattoman
arvokasta työtä niin rintamalla kuin kotijoukkojen parissa.
Kuvat, joita olen nähnyt Aunesta Väinön kuoleman jälkeen,
ovat apeita. Lapsetkaan eivät naura, vaan vaikuttavat olevan surullisen alistuneita
olosuhteisiin. Valtion maksama tuki leskille oli pieni. Sillä yksinään ei
elätetty lapsikatrasta. Elämä oli köyhää ja surun murtamaa. Väinön isä, joka ei sukukronikan tietojen mukaan päässyt yli poikansa
kuolemasta, lähetti Aunelle rahaa selviytymiseen.
Mummoni muutti pois kotoa jo varhain ja meni naimisiin
pappani kanssa poikkeusluvalla ennen täysi-ikäistymistä. Mummoni ei jäänyt
Aunen viimeiseksi lapseksi, sillä hän sai vielä pojan uuden miehen kanssa.
Tästä miehestä en tiedä mitään. Elämänsä viimeiset vuosikymmenet Aune asui
yksin tuvassaan, vanhassa lapsuudenkodissaan. Olen kuullut, että hänellä oli
surullinen elämä. Silti Aune oli äärettömän vieraanvarainen ja kiltti. Hän ei tuominnut
ketään. Ohikulkijat olivat tervetulleita hänen kotiinsa, myös kiertelevät
romanit. Tätä ei tietenkään katsottu aina hyvällä yhteisössä. Aune ei
kuitenkaan piitannut, mitä muut ajattelivat.
On sääli, ettei minulla ole omakohtaisia muistoja Aunesta.
Hän oli tärkeä ihminen monelle sukulaiselleni. Olin noin puolivuotias,
kun Aune kuoli. Hautajaisissa itkin ja huusin hysteerisesti, vaikka muuten olin
rauhallinen vauva. Aunen piirteitä on jossain määrin periytynyt minuun, enkä
tarkoita vain ulkoista olemusta. Minulla on myös muutamia tavaroita, jotka ovat
kuuluneet Aunelle. Vanha Arabian kukkaruukku 1920-1930-luvulta on jatkuvassa
käytössä (kukat näyttävätkin jo sen verran homeisilta, että ne voisi
pikkuhiljaa vaihtaa…). Koristesorvattu kukkapöytä olohuoneemme nurkassa saattaa
olla Aunen isän tai jonkun toisen taidokkaan sukulaisen tekemä. Kuulemma koko
Aunen kotitupa oli täynnä hienoja huonekaluja. Muistan hämärästi, miltä siellä
näytti (mökki jäi suvulle Aunen kuoleman jälkeen). Lapsen silmin tupa oli tumma ja pimeä, mikä varmasti oli tottakin.
Muistan rukin, sängyn ja pitsiliinat pöytien päällä. Pihan vihreä ruoho ja
talon punamulta hehkuivat auringossa.
Vaikka asuinalue on suojeltu, juuri Aunen suloinen mökki joutui lanan alle. Tilalla on nyt parkkipaikka. Näin ei pitänyt
käydä, mutta tämän fraasin olemme toki kuulleet ennenkin monissa eri
yhteyksissä. Aunen muisto elää kuitenkin monin tavoin. Ehkä nykyinen asuinpaikkamme
on ollut alitajuinen valinta, paluu lapsuuden kesien tunnelmaan. Myös toinen
isoisoäitini asui punaisessa talossa kuohuvan joen varrella, vain pari
kilometriä Aunen mökistä rautatielle päin. Mummoni anoppi eli niinkin kauan,
että olin jo siirtymässä yläasteelle, kun hänestä aika jätti. Toivon, että olen
onnekas myös sukumme pitkäikäisyysgeenien suhteen.
Aunen ja Väinön tarina tuli taas kerran mieleen viime
perjantaina 27.4., kun liput liehuivat salossa kansallisen veteraanipäivän
kunniaksi. Usein keskitymme muistelemaan nimenomaan rintamalla taistelleita
veteraaneja, jotka uhrasivat henkensä tai loppuelämänsä vapautemme puolesta. Nykyisin on onneksi
puhuttu aktiivisemmin sotatraumojen kaikista osapuolista. On osa kansallista
tragediaamme, miten sodan kokemukset ja menetykset vaikuttivat elämään kodeissa
ja miten tämä tunneilmapiiri on periytynyt sukupolvelta toiselle. Aihetta on
tutkittu laajasti viime aikoina niin historiantutkimuksen kuin psykologian
näkökulmasta:
Arvostetussa Jama Psychiatryssa julkaistussa vertailevassa
tutkimuksessa analysoitiin evakkolasten ja kotiin jääneiden lasten kokemusten
vaikutusta heidän jälkeläistensä psykiatrisen hoidon määrään. Sodan traumat
välittyivät voimakkaimmin äideiltä tyttärille, jos keskiössä on masennusherkkyys
tai muu psyykkinen sairaalahoitoa vaatinut sairastuminen. Epigeneettiset
muutokset voivat selittää ongelmien periytymistä. Ongelmat stressinsäätelyssä
johtavat siihen, että tunteiden hallinta ja vuorovaikutussuhteet vaikeutuvat. Tutkimuksen
ulkopuolelle jää valtava määrä ihmisiä, jotka eivät ole olleet
sairaalahoidossa, mutta ovat kuitenkin oireilleet eri tavoin elämänsä aikana.
Minulla on ollut pitkään lukulistalla historiantutkija
Ville Kivimäen vuonna 2013 tieto-Finlandia-palkittu teos Murtuneet mielet. Taistelu suomalaissotilaiden hermoista 1939-1945.
Sari Näreen ja Jenni Kirveksen toimittama Ruma
sota tuli luettua jo kirjan ilmestyessä vuonna 2008. Teoksessa käsiteltiin
sodan psykologisia ja sukupolvittaisia vaikutuksia eri näkökulmista niin
tuoreella tavalla, että perinteisistä riveistä kuultiin myös arvostelevia
ääniä. Nykyisin tabuihin uskalletaan tarttua, niin vapaassa keskustelussa kuin
tutkimusaiheissa.
Käyttäisin aikaani näihin ja muihin mielenkiintoisiin
psykohistoriallisiin tutkimuksiin paljon enemmän kuin minulla tällä hetkellä on
mahdollista. Löysin äsken googlettamalla taas yhden mielenkiintoisen
ammattikorkeakoulussa tehdyn opinnäytetyön Sodan
pitkät jäljet. Ylisukupolviset sotatraumat, jonka lisään to read -listalle:
Yllä mainituissa tutkimuksissa ja osittain omakohtaisissa
sukulinjojen kokemuksissa välittyy yksi ja sama tunne: sodan taakka on raskas
kantaa. Se oli liian raskas Aunelle, joka oli yksi rauhan taistelleen Suomen
yli 30 000:sta sotaleskestä.
Kommentit
Lähetä kommentti
Arvostan kommenttiasi!