Tekstit

Näytetään blogitekstit, joiden ajankohta on maaliskuu, 2023.

Onko pakko syödä? - Turun case kouluruokalan "häpeäkuja"

Kuva
KuntaRekry kaatuu kesken hakemuksen alituiseen kuvan osoittaman peukun tavalla, ilmeisesti kunnallispolitiikan jatkeena. Päätän luovuttaa alapeukusta inspiroituneena ja käsitellä polttavinta paikalliskohua, Ilpoisten koulun ruokalan häpeälinjaa. Varmasti somessa tätä jo ruoditaan, mutta olen tästä onneksi autuaan tietämätön. En halua tietää, miten syvälle peukalo on tungettu ja mihin. Varmaa kuitenkin on, että koulun ruokalasta se on nyt poistettu.  KuntaRekry toimii kuin junan vessa. Ilahduin ajankohtaisesta symbolista.  Mistä on kysymys? Turun Ilpoisten koulussa tehtiin ruokahävikin minimointiin ja ruokala-asioinnin jouhevuuteen liittyvä kokeilu. Laitetaan erilliset baanat astiapalautukseen heille, joilla on jotain pois kipattavaa ja heille, joiden lautanen on "nuoltu tyhjäksi". Ensimmäisen baanan yllä on alapeukku, jälkimmäisen ylöspäin osoittava peukku. Papukaijamerkkiä tai merkintää tulevasta taivaspaikasta ei kuitenkaan mainita.  Jo muinaiset roomalaiset -aloitus on tu

Onko Ferrante Starnonen kepponen?

Kuva
Myönnän kiinnostuneeni yhden Italian kuuluisimman kirjailijan Domenico Starnonen tuotannosta osittain siksi, että hänen on huhuttu olevan kirjoittaja Elena Ferrante -salanimen taustalla, tai sitten vaimonsa Anita Rajan . En kuitenkaan olisi löytänyt kirjailijaa ilman  Kirja ja keittiö  -blogia, jossa esitellään ihastuttavasti italialaista kirjallisuutta vuoroin italoherkkujen kera. Menemättä varsin aiheettomiin spekulaatioihin Ferranten henkilöitymästä, jo ensimetreillä Kepponen tuntui olevan kuin Ferranten kynästä. Aah, aaah, tätä lisää, aah.  Tämän vuoden paras lukukokemus Elena Ferranten Hylkäämisen päivien lisäksi.  Mistä Kepposessa on kysymys? Iäkkäämpi ja menestynyt kuvittaja Daniele Mallarico saapuu Napoliin tyttärensä Bettan luo hoitamaan tämän poikaa - omaa lapsenlastaan siis (napolilaisempi tapa kertoa asia vaikeamman kautta?). Vanhemmat lähtevät matkalle ja kontrolloivat vaarin (tytär siis isänsä) hoitamaan varsin pikkuvanhaa ja silti herttaista poikaa Mariota. Tämä osaa es

Esmeraldan vaalistudio

Kuva
No niin. Eilen on katsottu vaalimatsi vol. sata. Voi niitä aikoja, kun puolueet tekivät vielä saumatonta konsensuspolitiikkaa käyttämättä pyykkipoikia ja herneitä poliitikkojen nenissä. Huutaminen toisten päälle on nykyisin taitolaji myös toimittajilla. Eilinen Ylen kolmen suurimman puolueen taisto oli silti viihdyttävin tähän asti katsottu keskustelu. Minulla jäi pienpuoluepaneeli väliin migreenin takia, mutta ehkä olisin ollut vielä syvemmässä suossa telkun ääressä. Politiikka vaatii asioihin perehtymistä ja laajaa yleissivistystä. Sitä ei todella kaikilla ehdokkailla ole. Mikäs minä olen suuta paukuttammaan? Olen vain poloinen äänestäjä, joka on onneksi työssäkin päässyt jauhamaan vaaliasiaa aivan toisesta näkökulmasta kuin joskus aiemmin. Nyt kirjoitan tätä blogitekstiä aamulla, koska odotan, milloin on eniten kansaa torilla. Turha minun on sinne mennä pyörimään yksinäisen puliveivarin kanssa, jonka varmaan tunnistan elämäntarinallisine yksityiskohtineen. Journalismi ei saa koskaan

Elämä on toisaalla (Kundera-pläjäys)

Kuva
Tässä viime aikoina olen huomannut, että pidän usein sovinistien kirjoittamista kirjoista. En nyt väitä Milan Kunderaa sovinistiksi, mutta ainakin hänen miespuolisissa henkilöhahmoissaan on havaittavissa tietynlaista anteeksipyytelemätöntä käytöstä naissukupuolta kohtaan. Philip Roth taas taitaa olla kohujen puolesta oikeastikin mieskirjailija . Tunnustan myös pitäneeni Lauri Törhösen teoksesta Elämäni banaaninkuorena ( arvio, klik ), vaikken haluaisi pitää mistään Törhöseen liittyvästä. Seuraavana sovinismikirjallisuuden helmenä tahi painajaisena minua odottaakin saamani suositus: Alberto Moravian Minä ja hän , joka on miehen vuoropuhelu peniksensä kanssa. Takuuvarmaa viihdettä vai sielua riipivää masokismia!? No, ihan tälle tasolle ei mennä Kunderan teoksissa, ainakaan lukemissani. Aloitin tämän Elämä on toisaalla (WSOY 1973/2022) -teoksen arvion kirjoittamisen muistaakseni jo viime vuoden puolella. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan! Tässä tekstissä minun piti suoltaa dadavirtaa

Sunnuntaina Anno Domini (merkityksellistä elämää eri leireissä)

Blogin kirjoittamisesta on tullut vaikeaa, sillä tietokoneessani on vika. Se ei yhdistä nettiin. En saa siis kuvia koneelta blogiin. Kun taas yritän näpyttää puhelimella kuten nyt, puhelimessani ei ole niitä kuvia, jotka ovat koneella. Mitä siis tehdä? Aivopierahdella vailla kuvia, kuten joskus aiemminkin.  Olen mennyt ostamaan koneeni Gigantista, takuuta on vielä tovi jäljellä. Voitte varmasti kuvitella, mikä kynnys on astua siniseen digimanalaan "palveltavaksi". Todennäköisesti minulle pakkomyydään jotain kolmen sadan euron lisäpalvelua ylikireillä housuilla ja leveällä haara-asennolla. Yritän siis ratkaista vielä itse ongelmaa, johon liittyy DNS-palvelin. Saisinko rannesahan, kiitos.  Tässä kohtaa onkin hyvä pohtia, mikä on blogini nykyinen agenda. Olen jatkanut samalla sekasikiölinjalla alusta lähtien. Mietin, pitäisikö tämän olla selkeämmin jotain "genreä". Toisaalta, genreuskollisuus ei ole tyyliäni. Voiko elämää muutenkaan lokeroida?  Minun piti kirjoittaa tä