Vanhuuden ylistys
Tämä taulu puhuttelee minua syvällä viisaudellaan. Arkinen
hetki pitkästä elämästä on pysäytetty arvokkaan tapahtuman äärelle. Vanhus
lusikoi keittoa mietteissään, vailla hampaita. Täysinäinen suolapikari kertoo toimeentulosta,
muttei varallisuudesta, sillä tyypillisesti vauraamman väen suola-astiat
korostivat hopeisina suolan arvokkuutta. Tämä vanhus on ehkä valmistanut puisen
suolapikarin itse aikana, jolloin iltaisin tehtiin elämän askareissa tarpeellisia
käsitöitä somettamisen ja television katsomisen sijaan. Kuohkea leipä
muistuttaa perustarpeiden täyttymisestä aikana, jolloin edes kuivunut korppu ei
ollut itsestäänselvyys. Vanhuksen kädet ovat vahvat, ehkä peltotöissä nuorukaisena
vahvistuneet. Essumekko suojaa lialta joko työtehtävistä, joita vanhus yhä
kunnioitettavassa iässä tekee, tai yksinkertaisesti keitolta, joka saattaisi
sutata ehkäpä ainoan kunnollisen vaatekerran. Terve puna poskilla paljastaa hyvän
verenkierron, joka on voinut tulla ulkotöistä ja niiden jälkeisestä levosta leivinuunin
lämmössä.
Kuka tämä taulun vanhus on? Todennäköisesti taitelija on
maalannut taidokkaan teoksensa elävästä mallista, joka elää tätä nykyä lukuisten
silmäparien katseiden kohteena merkittävässä kulttuurimiljöössä. Taulu löytyy
Louhisaaren kartanosta Askaisista, Flemingien vuonna 1655 rakennuttamasta upeasta
barokkikokonaisuudesta, joka on myös marsalkka Mannerheimin syntymäkoti. Valitettavasti
en ehtinyt kysyä tietoja taulusta opastetulla kierroksella, enkä saanut selvää
edes taiteilijan signeerauksesta. Ei ole kuitenkaan ajatuksieni valossa
merkittävää, keitä taiteilija ja vanhus olivat, vaan mitä teoksella on haluttu
kertoa. Mitä teos kertoo omasta aikakaudestaan ja ajasta, jossa nyt elämme?
Mitä sinä näet tässä maalauksessa?
Minä näen ajan, jolloin vanhoja ihmisiä arvostettiin. Ajan,
jolloin elämän tienristeyksissä pysähdyttiin kuuntelemaan vanhempien ja usein
viisaampien ihmisten neuvoja. Ajan, jolloin syöminen oli pyhä toimitus,
päivittäisen kiitollisuuden aihe. Näen yhteiskunnan, jossa vanhoja ihmisiä
arvostettiin ja hoidettiin kotona viimeiseen hengenvetoon saakka. Näen pienen lapsenlapsen,
joka koska tahansa saattaa juosta maalauksen rajojen ulkopuolelta vanhuksen
polvelle istumaan. Hieman keittoa ehkä läikkyisi lattialle, mutta se ei ole
mimmoinenkaan menetys sen rikkauden rinnalla, jonka jälkipolvet vanhukselle antavat.
Vanhuksella on turva ja tila olla vanha, mutta elämän velvoittamana hän on
vielä toimessa mukana. Vanhus on yhteiskunnan ja perheen osallistuja, ei
ulkopuolelle jätetty.
Tämä taulu sai minut pohtimaan taas enemmän vanhusten
asemaa yhteiskunnassamme. Olen pohtinut sitä aina, sillä vanhukset ja vanhat
ihmiset ovat olleet minulle läheisiä. Pienenä lapsena hain turvaa iso- ja isoisovanhempien
sylistä jopa enemmän kuin omien vanhempieni. Minusta vanha ihminen on
kiinnostava jo sen takia, että hän on elänyt tällä pallolla paljon kauemmin
kuin minä. Hänellä on kerrottavaa siitä ajasta, josta minä voin saada vain
toisen käden tietoa. Hyvin usein vanhoilla ihmisillä on kerrottavaa, myös
sulkeutuneilla persoonilla. Tarvitaan vain ihminen, joka kuuntelee ja on
aidosti kiinnostunut. Vanhuksella on ollut syynsä olla hiljaa. Sotakokemukset,
suvun menneisyys, vanhat erheet ovat voineet olla kivuliaita käsitellä, mutta
ne on voitu myös teilata yhteiskunnan tai lähiomaisten toimesta. Vanhus on
voinut oppia hiljaisuuden keinoksi hallita menneisyyden haamuja.
Hyvin usein taivaan tai hautausmaan porttien siintäessä näköpiirissä,
sulkeutuneinkin ihminen kaipaa kuulijaa. Ehkä ensimmäisen kerran hän kokee,
ettei ole enää menetettävää. Joku haukkuu ihmiset pataluhiksi ja kostaa
sanoillaan kaiken kokemansa vääryyden, ehkä osin muistisairauden laukaisemana.
Toinen taas ottaa yhteyden tärkeisiin ihmisiin, joita ei ole kenties tavannut
vuosikymmeniin. Tarve kuulla ja tulla kuulluksi, rakastaa ja tulla
rakastetuksi, yleensä vain voimistuu iän myötä. On monenlaisia keinoja
tukahduttaa tuo elämämme perustarve. Mutta yhtä lailla kuin syömättömyys ja hengittämättömyys
ovat lähes mahdottomia yrityksiä, henkisiä tarpeitamme ei voi vaurioitta
ohittaa.
Miltä näyttää arvokas vanhuus nykyään? Näetkö taulussa yhteyksiä
omaan aikaamme? Valitettavasti tiedämme lehtiartikkeleiden, mielipidepalstojen,
kohujen ja uutisoinnin valossa, sekä omakohtaisista kokemuksista, minkälaisessa
todellisuudessa yhteiskuntamme rakentajat joutuvat usein elämään. Vanhainkoteja
kutsutaan nykyään palveluasumisen tehostetuiksi yksiköiksi. Ilmeisesti
muutoksella on haluttu kunnioittaa seniorikansalaisia, joista ei saisi enää
käyttää vanhus-nimeä. Kertokaa minulle, miksei saisi. Ovathan nuoretkin nuorisoa.
Pitäisikö heidän olla korrektiuden nimissä juniorikansalaisia? Junior ja
seniorkin ovat varmasti arvottavia jonkun mielestä. Onko sanasta ”vanhus” tullut
meille tabu, sillä se muistuttaa liikaa siitä faktasta, että ihmisestä tulee
vanha? Vanhuus ja ihmisen vääjäämätön kuolema halutaan pitää ajatusten ulkopuolella.
Ei ole vielä kovinkaan paljon aikaa siitä, kun aikuiset
lapset pesivät vanhempiensa ja isovanhempiensa ruumiit liiterissä ennen
viimeisen matkan alkamista. Tämä surullinen, mutta arvokas ja puhdistava toimitus
olisi luultavasti valtaosalle ylivoimainen ajassa, jossa vallitsevat ulkoistamisen
ja unohtamisen lait. Kuolema on ulkoistettu yksiköihin. Arkkua ei avata,
eivätkä kaikki pienten lasten vanhemmat halua, että lapset osallistuvat
hautajaisiin. Lasten suojeleminen sinänsä on ymmärrettävää, mutta aivan kuin
lapsia suojeltaisiin joltain pahalta ja vaurioittavalta. Jos ei muuten, niin
lapsen pelätään hämmentyvän surevista ihmisistä. Miten lapsi oppii itse
suremaan ja suhtautumaan vanhuuteen ja kuolemaan luonnollisena asiana, jos näistä
asioista tehdään tabu?
Sota-ajan jälkeinen kaupungistuminen on omalla osuudellaan muokannut
ja kasvattanut sen sukupuolven, joka ei enää ottanut isovanhempia hoiviinsa.
Alussa kyse oli tilanpuuttesta, nyt myös tavasta ja haluttomuudesta. Elämä on
liian hektistä iättömyyskysymyksille, joista seuraa konkreettinen hoivan tarve.
On toki myös olemassa vanhoja ihmisiä, jotka ovat käyttäytyneet niin julmasti ja
epäoikeudenmukaisesti läheisiään kohtaan aiemmin elämässään, että hoitamisen
ulkoistaminen tuntuu ainoalta vaihtoehdolta. Kuitenkin vanhainkodit, eli
palveluasumisen tehostetut yksiköt, ovat täynnä ikäihmisiä, joita kukaan ei käy
katsomassa. En jaksa uskoa, että valtaosa heistä olisi ollut ikäviä ihmisiä
läheisilleen.
Monet tekijät yhteiskunnassamme ovat johdattaneet meidät pois
vanhojen ihmisten luota. Kiusaannumme ja tukahdumme oman syyllisyytemme alle,
kun näemme laitoksessa yhteiskuntamme heikoimmat istumassa ringissä,
lusikoimassa keittoa huonommalla menestyksellä kuin taulun vanhus. Heidät,
jotka ennen olivat rautaa, ja joista osalla on ehkä yhä parempi lihasvoima kuin
meillä vierailijoilla. He istuvat ja makaavat laitoksessa, josta sana ”koti” on
jätetty pois. Kyse on palveluasumisesta, jossa se, keitä yksikössä asuu, on
toissijainen asia. Palveluasumisen tehostettu yksikkö irrottaa merkityksen
kontekstistaan. Ehkäpä se on oikein, sillä harva yksikkö yltää nykyään siihen,
että vanhus voisi oikeasti tuntea asuvansa kodinomaisessa paikassa. Yksikkö
säilöö ja valvoo maksua vastaan. Se ei lupaa, että vanhuksella olisi koti.
Aina ei voi toteuttaa omaisen tahtoa eikä omia periaatteitaan.
Isoisälläni, joka kuoli yhdeksänkymppisenä, oli rautainen kunto, upea huumori ja
partaveitsenterävä äly. Hän oli kova hamstraamaan tavaraa ja tekemään kauppoja,
joiden järkevyyttä koko suku joutui miettimään etenkin viimeisen vuosikymmenen
aikana. Hän keksi itselleen leikkauksia vaativia sairauksia ja pelkäsi
ulkomaalaisten liigojen murtautuvan heidän kotiinsa. Lopulta, kun isoisäni oli
piilottanut lihakirveen kotiin tunkeutujien varalta, oli edessä pakkotilanne.
Alzheimerin tauti vaati sen tason lääkityksen, että isoisäni liikkuminen loppui
kuin seinään. Lääkkeet tekivät niin paljon hallaa kaikille muille toiminnoille,
että harhojen loppuminen tuntui laimealta lohdulta. Isoisäni joutui
pakkohoitoon ensin psykiatriselle, sitten vanhainkotiin. Siihen samaan, jossa
hänen oma äitinsä rakastui toiseen asukkaaseen vielä elämänsä viimeisinä
vuosina, oltuaan 40 vuotta leskenä. Siihen samaan, jossa kävin pikkutyttönä
laulamassa vanhuksille ”Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa” ihmetellen,
miksi jotkut mummot itkevät.
Kävin isoisäni luona parin viikon välein, isäni lähes
päivittäin. Niiden vuosien aikana tutustuin aivan eri valossa isoäitiini, joka
ensimmäisen kerran sai tilaa vain itselleen ja oman elämäntarinansa jakamiseen.
Isoisäni puhui Sveitsin matkasta ja katsoi vanhainkodissakin keskusteluohjelmia
eutanasiasta. Entiselle urheilijalle laitos oli vihoviimeinen sijoituspaikka,
vaikka kävimmekin häntä viihdyttämässä. Välillä kahvittelimme yhdessä muidenkin
vanhusten kanssa, joihin isoisä ei lopulta enää saanut kontaktia. Kun
isoäitimme kuoli yllättäen ”vanhuuteen” asuen yhä kotonaan, isoisäkin päästi
lopullisesti irti. He lepäävät nyt yhdessä isoisän isovanhempien haudassa,
merituulen tuiskeessa. Vanhainkodin henkilökunta tuli kiittämään siitä, että
vierailimme jatkuvasti perheenjäsenemme luona. Se tuntui kaikessa kauneudessaan
traagiselta.
Joka väittää, ettei taiteella voisi vaikuttaa, on väärässä.
Taide koskettaa ihmisiä, jotka ajattelevat ja herättelee heitä, jotka eivät
ajattele. Maalaus vanhasta miehestä on koskettava ja aiheena universaali. Silti
vanhukset päätyvät hyvin harvoin taiteeseen ja elokuviin, vaikka pientä
muutosta on ollut havaittavissa. Mummoiluhan on nyt muotia. Nuoretkin leipovat
leipää juureen, eikä pitsinnypläys ole enää muinaismuistolailla suojattu
harrastus. Haluan uskoa, että milleniaalit ja heidän jälkeläisensä välittävät
näkyvämmällä tavalla vanhoista läheisistään kuin aiempi sukupolvi.
Yhteisöllisyyttä vahvistetaan monin tavoin nykyään. Ehkä se kantaa hedelmää
tuleville vuosikymmenille.
Kun olen vanha, enkä itse enää kykene maalaamaan, tilaan
itsestäni muotokuvan. Sen voi tehdä joku nuori, lahjakas taiteilija, joka
maalaa minut syömässä sushia. Hampaattomia ikeniä ja kalanpaloja ei ehkä erota toisistaan,
mutta väliäkö tuolla.
Louhisaaren kartanosta (josta tulossa myös kirjoituspläjäys, ehkä):
Kommentit
Lähetä kommentti
Arvostan kommenttiasi!