Toinen maailmansota yhdessä päivässä
Teimme pienen kevätmatkan esteetikon silmää ja kulinaristin
vatsaa hivelevään Gdanskiin, jolla on erityinen historia entisenä autonomisena vapaakaupunkina
sekä toisen maailmansodan ensimmäisenä taistelutantereena. Freie Stadt Danzig/
Wolne Miasto Gdańsk perustettiin Versailles´n rauhansopimuksen yhteydessä
vuonna 1920 ja lakkautettiin Saksan miehittäessä sen vuonna 1939. Gdanskiin
kuuluvalla Westerplatten niemimaalla ja sen Puolan armeijan varuskunnan
alueella käytiin ensimmäinen toisen maailmansodan taistelu Hitlerin joukkojen
hyökätessä Puolaan 1.9.1939.
Vapaus menetettiin ja vuosikymmeniä myöhemmin se
saavutettiin takaisin juuri Gdanskissa. Elokuussa 1980 ammattiyhdistysliikkeen
äänitorvena ja sähkömiehenä tunnettu Lech Wałęsa johti telakan lakkoa
vaatimuksenaan parantaa työläisten oikeuksia. Tästä alkoi vaiheittainen tie
Puolan ja koko itäblokin vapautumiseen. Solidaarisuus-liikkeen johtohahmo Wałęsa
on niittänyt mainetta ja kunniaa sekä nobelistina (1983) että presidenttinä
(1990–1995).
Historiafriikin kannattaa ehdottomasti matkustaa Gdanskiin
jo yksinomaan hienojen museoiden takia. Oikeastaan vanhakaupunki on jo itsessään
kuin iso ulkoilmamuseo. Sodan vaurioittamat ja tuhoamat rakennukset on korjattu
entiseen loistoonsa. Menneet vuosisadat ovat vahvasti läsnä kujilla, kaduilla
ja toreilla. Suomalainen laatikkokaavoitus, asuinalueiden ylitarkat värimäärittelyt
ja vanhojen rakennusten purkuvimma tuntuvat taas suuremmilta synneiltä tämän
matkan jälkeen.
Koska aikamme Gdanskissa oli rajallinen, meidän oli
valittava kahdesta kehutusta museosta toinen. Jopa yhdeksän vuotta rakennettu,
viime vuonna valmistunut Museum of World War II, toisen maailmansodan museo
yhdellä maailman laajimmalla historian päänäyttelyllä, oli vaihtoehto numero
yksi. Solidaarisuusmuseo on taas ansainnut viime vuonna TripAdvisorin
Traveller´s Choice -palkinnon perustuen kymmeniin tuhansiin vierailijoiden
erinomaisiin kokemuksiin. Toinen vaihtoehto mielenkiintoisesta ja kuitenkin
vähän tuntemattomammasta aiheesta houkutteli vähintään yhtä paljon, ellei
enemmän. Valinta oli vaikea, mutta Solidaarisuusmuseo sai lopulta jäädä
seuraavaan kertaan kronologisin perustein. No, oli toisen maailmansodan äärelle
myös lyhempi kävelymatka hotellilta valvotun yön jälkeen (humalaiset
huonenaapurit + viereisen rakennustyömaan betoniporaherätys aamuseitsemältä, ah).
Olimme lukeneet etukäteen,
että toisen maailmansodan suurmuseoon saa helposti kulutettua koko päivän.
Lähdimme siis matkaan hyvissä ajoin, jotta ehdimme nähdä kaiken edes
pintapuolisesti. Olen liian monta kertaa joutunut lähtemään mielenkiintoisesta
museosta kiirehtien, kun olen kuvitellut reilun tunnin riittävän vierailuun. Vino
lasimonumentti erottui jo kaukaa horisontista. Museon arkkitehtuuri on
puhutteleva. Yksinäisenä törröttävä vino monumentti särkyvällä lasilla,
ruosteenvärisellä seinällä ja pitkällä bunkkerimaisella osittain maanalaisella siivellä
on kuin vertauskuva sota-ajalle, sodan seurauksille ja niiden vaurioittamalle
ihmismielelle.
Ihmisiä tulvi ulos museosta jo ennen puolta päivää.
Skeptisenä mietin heti, koostuvatko näyttelyt liiallisesta kuiviaistekstistä,
onko siellä kuvattu liikaa kärsimyksiä, tai onko tietoa ja huoneita vain liikaa
omaksuttavaksi. Ehkä vastaus olisi kuitenkin se yleisin: monet turistit kahlaavat
nähtävyydet ja museot läpi varsin pikaisesti kiirehtiessään seuraavaan
kohteeseen (joka voi mahdollisesti olla olutterassi. Münchenin
tekniikkamuseossa oli sentään ymmärretty sijoittaa olutpiste keskelle
museota!). Eräässä kotiseutumuseossa Suomessa meitä oikein kiitettiin erikseen,
että luimme myös opastustekstit museossa. Se oli kuulemma erittäin harvinaista!?
Ei muuta kuin sisään bunkkeriin. Ostimme liput kaikkiin
näyttelyihin sekä virkailijan suosituksesta vuokrasimme kuulokkeet
audio-opastukseen. Aloitimme Westerplatte-näyttelystä Chopinin Nocturnen
(C-sharp Minor, 1830) soidessa lähes yhtä vaikuttavasti taustalla kuin Roman Polanskin
Pianisti-elokuvassa. Hyvä aloitus. Samalla hennon lannistava, sillä olen harjoitellut
vuosikausia soittaakseni samaa kipaletta edes selvästi heikommalla
menestyksellä kuin YouTuben 5-vuotiaat ihmekiinalaiset.
Toivottavasti juuri Chopinin takia audio-opastus ei ollut
käytössä tässä näyttelytilassa. Tämä oli kuitenkin ainut tila, jossa olisin
kaivannut lisätietoa näkemistäni kuvista ja Westerplatten arkeologisten
kaivausten annista. Näyttely loi elävästi mieleen sen lamaavan kauhun, mikä on
varmasti vallannut pienen varuskunnan sotilaiden sisukset taistelun alkaessa
valtavaa ylivoimaa vastaan. Puolalaiset puolustautuivat urhoollisesti ja
Westerplatten taistelusta on tullut kiinteä osa kansallista sankaritarinaa.
Majuri Henryk Sucharskin mahdollista taistelujen aikaista hermoromahdusta on
spekuloitu puolesta ja vastaan. Joka tapauksessa hän päätti antautua alaistensa
vastustuksesta huolimatta saksalaisten komentaja Friedrich Eberhardtille
7.9.1939. Kohta myös Neuvostoliitto oli Puolan kimpussa. Toinen maailmansota
syttyi ja levisi kulovalkean tavoin.
Astelimme suurin odotuksin
porteista sisään varsinaiseen päänäyttelyyn, joka koostui kolmesta osasta
vapaasti suomennettuna: tie sotaan (historian vaikuttimet, aatteiden
leviäminen, propagandatehtailu), sodan kauhut (terrori, nälänhätä, pakkotyö,
holokausti) sekä sodan pitkä varjo (seuraukset). Ensimmäisenä vastassa oli
hieno värikuvallinen elokuva koveralla seinällä ensimmäisen maailmansodan
tapahtumista. Muutaman minuutin aikana käsiteltiin nopeassa tahdissa syitä ja
tekijöitä, jotka johtivat ilmapiirin kiristymiseen ja lopulta toisen
maailmansodan puhkeamiseen. Herkimmät museovieraat perääntyvät ehkä jo tästä
salista nähtyään henkisiä ja fyysisiä vammoja, joita ensimmäisen maailmansodan
sotilaat saivat osakseen. Kuitenkin ajankuva vieläpä väreissä (mikäli se on ylipäätään
mahdollista) on aina hyvä aloitus historian museolle.
Audio-opastuksen alkaminen säikäytti tehokkaasti aistit
hereille (volume-nappi kaakossa). Ääni korvassa käski mennä huoneeseen, jossa
oli propagandajulisteita Neuvostoliitosta. Seuraava huone keskittyi Mussolinin
Italiaan, kolmas natsien aivopesuun. Juliste Veit Harlanin antisemitistisestä
propadandaelokuvasta Jud Süssista palautti mieleen, että kyseistä rainaa
näytettiin Suomenkin elokuvateattereissa nimellä Vallanhimo.
Yksi koko museon vaikuttavimmista tiloista oli lavastettu
puolalainen kauppakatu ajalta ennen sodan puhkeamista. Tässä museossa oli
todella mahdollista astua historiaan. Audio-opastus eli kuitenkin omassa
ajassaan, tai sitten kävelin liian lähellä seuraavaa Aasian huonetta. Kuuntelin
puolalaisella kadulla faktoja Japanin keisari Hirohitosta. Mieheni keskittyi
videokuvaamiseen (kuten yleensä) inspiroivassa ympäristössä, joten jatkoin itse
Japanin ja Kiinan läpi Gdanskin historiaan. Tässä vaiheessa olin jo menettänyt
kärsivällisyyteni yli-innostuneen korvamadon kanssa, joka kehotti yhä uudelleen
katselemaan näyttelyn läpi ja siirtymään seuraavaan huoneeseen. Miten
oivaltavaa! Gdansk-huoneessa kuulin arviolta neljä kertaa kaupungin erityisestä
historiasta. Nyt sentään huone ja luurien sisältö kohtasivat. Tässä kohtaa
kuitenkin luovuin kuulokkeista ja keskityin tekstien lukemiseen. Ne olivat
pitkälti samaa sisällöltään kuin audio-opastus. Jälkimmäinen on toimiessaan
varmasti hyvä vaihtoehto niille museovieraille, jotka eivät jaksa tai halua
lukea tekstejä tai jotka eivät tiedä historiasta ”perustasoa” enempää.
On todella kunnianhimoista mahduttaa koko toinen
maailmansota yhteen museoon. Aiheet vaihtuvat huoneittain tai jopa huoneiden
sisällä. Suomen talvisodallekin oli varattu oma pieni tilansa. Tietoa oli
yhteensä kaikesta paljon, mutta kuitenkin varsin pintapuolisesti. Ehkä meistä
vain tuntui siltä infoähkyn keskellä. Tietoa oli kaikesta liikaa ja silti liian
vähän. Maailma eli keskellä myllerrystä. Sellainen tunne meilläkin oli kahden
ja puolen tunnin kiertelyn jälkeen. Katsottuamme traagisen ajankuvan Łódźin
gheton nälänhädästä, tuntui lähes syylliseltä tuntea itse kurinaa
mahanpohjassa. Oli kuitenkin pakko pitää tauko ja siirtyä testaamaan museokahvilan
lounasanti. Vielä olisi kaksi kolmasosaa museosta läpikäymättä, joten etenemistahtia
oli lisättävä.
Aseveljiä vai liittolaisia?
Norjalainen propagandajuliste
Olin etukäteen pohtinut, miten toisen maailmansodan kauhuja
on kuvattu tässä museossa. Auschwitzissä, Dachaussa ja Vilnan KGB-museossa
vierailleena en uskonut, että voisin saada enää niitä kohteita pahempia jälkiä
alitajuntaani. Terroriosastolla oli alle 12-vuotiaita lapsia vanhempineen,
joten huokaisin helpotuksesta. Silti ihmettelin suuresti, miten niin nuoria
lapsia on päästetty katsomaan kuvia ruumiskasoista. Museon alussa olisi ollut
oma lapsille tarkoitettu näyttely, jonka sisällöstä emme tienneet sen
tarkemmin.
Sodan kauhut –osaston
vaikuttavin ja koskettavin näky oli korkea tila, jonka suurissa lasikehyksissä
oli satojen holokaustin uhrien kuvia. Ihmiset hymyilivät ja mietiskelivät
siviilivaatteissaan aivan kuten kuka tahansa meistä. Puolassa kuoli 6 miljoonaa
ihmistä terrorin uhreina. Heistä puolet oli Puolan juutalaisia. Gdanskista
monet juutalaiset ehtivät onneksi paeta ennen sodan syttymistä. Museo kouraisi
sisintä vielä hitusen enemmän siksi, että mieheni isoisoäidin perhe muutti Łódźista
Suomeen, jo kauan ennen sotaa. On valtava onni syntyä oikeaan paikkaan ja
aikaan. Tai paeta ajoissa, hyvässä tapauksessa tehdä oikea valinta ennen
aavistustakaan väärästä.
Huoneet,
joissa oli puolalaisten vanhusten muistoja sota-ajasta, olivat tietenkin kiinnostavia,
mutta tässä vaiheessa oli mahdotonta katsoa kaikki audiovisuaaliset materiaalit
saatikka valita yksi, johon keskittyä. Jaltan konferenssin huoneesta jäi
mieleen lähinnä vitriinistä löytynyt Stalinin piippu. Kuljimme Hiroshiman ja
sodan lavasteraunioiden läpi viimeiseen huoneeseen. Seinälle heijastettiin
animaatioelokuva Puolan asemasta kahden miehittäjävaltion puristuksessa. On
aina tehokasta aloittaa ja lopettaa samalla tyylillä. Animaatio oli äärettömän
hyvin tehty ja visuaalisestikin kiinnostavaa seurattavaa. Möreä bassoääni
selosti puolaksi toisen maailmansodan tapahtumat puolalaisten näkökulmasta.
Puolan hallitus toimi maanalaisesti ja taisteli allianssin puolella vihollisia
vastaan. Palkkiona tästä Puola sijoitettiin Jaltan konferenssissa Neuvostoliiton
etupiiriin. Puola sai lopullisen vapautensa takaisin vasta Neuvostoliiton
romahdettua.
Animaatiota katsellessa voi hädin tuskin ymmärtää, miten
rankasti historian tapahtumat ovat rankaisseet puolalaisia ja koulineet heidän
mielenmaisemaansa. Se ankeus, jonka tunsin, maistoin ja näin vahvasti
ympärilläni Puolassa vielä 13 vuotta sitten, on vain ripe siitä, mitä
Kieslowski on halunnut elokuvissaan kuvata. Nyt ilmapiiri oli aivan toinen.
Perinteitä kunniottava, mutta moderni ja länsimaihin suuntautunut. Rappiolla
olevia taloja näkyi nyt vähemmän kuin remontoituja. Ehkä kyse oli osittain
siitä, että vierailimme Gdanskissa emmekä muualla Puolassa. Entinen
hansakaupunki on ollut maailmaan suuntautunut, avoin ja vauras kautta
vuosisatojen. Mutta Puolassa on myös eletty suuressa ja nopeassa murroksessa
neuvostovallan luhistumisen jälkeen. Puolasta on tullut länsimainen valtio,
jossa kuitenkin panostetaan esimerkiksi lihan ja vihannesten alkutuotantoon
ilman länsimaille tyypillistä tehokasvatusta. Ruoka maistui puhtaammalta kuin
monessa suomalaisessa ravintolassa. Puolalaiset ovat ylpeitä juuristaan ja
perinteistään ja ovat markkinoineet sen hienosti matkailijoille (itsekin astuin
souvenir-markiisin uumeniin ja ostin laadukkaan näköisiä perinnekoristeisia
kasseja ja mukinalusia). Myös vaatteissa lukee useammin Made in Poland kuin
Made in China/Cambodia/Indonesia/India/Pakistan (perustuen empiiriseen
tutkimukseeni Madison-ostoskeskuksessa, jossa törsäsin 520 zlotya garderobini
hyväksi). Jos matkailijat ovat tehneet positiivisia huomioita yhteiskunnan
kehityksestä, myös museon animaatiosta sai sen käsityksen, että Puola on
kansakuntana vahvempi kuin koskaan. Elokuva päättyy lauseeseen (jälleen
vapaasti suomennettuna): Koska emme anele vapautta, me taistelemme sen
puolesta.
Vaikuttava elokuva lopetuksineen herätti pohdintaa
kansallismielisen ajattelun ja liikkeen noususta ympäri maailmaa. Jos animaatio
irrotettaisiin ajasta ja paikasta, sen retoriikka ja visuaalinen maisema
alhaaltapäin kuvattuine lihaksikkaine sankarisotilaineen tuo - ei niin
etäisestikään - mieleen 1930-luvun propagandan, johon tutustuimme
museovierailun alussa. Samalta kuulostavaa möreä-äänistä oman kansan
nostopuhetta sankari- ja uhritematiikalla on jälleen kuultavissa Euroopassa, Yhdysvalloissa
ja Venäjällä – lähes joka puolella. Palatessamme takaisin koti-Suomen kamaralle
(entiseen?) lintukotoon, postilaatikossa odottivat useamman päivän lehdet. Olin
ollut uutiskatveessa, enkä tiennyt, että Trump oli tehnyt diilin Mayn ja
Macronin kanssa. Yhdysvallat, Iso-Britannia ja Ranska olivat pommittaneet
Syyrian hallinnon kemiallisten aseiden varastoja.
Kremlissä kajahtaa. Putin pitää liittolaiseensa kohdistuvaa
hyökkäystä hyökkäyksenä häntä itseään vastaan. Venäjän suhteet länsivaltoihin
tulevat heikkenemään merkittävällä tavalla. Muukalaisvihamielisyys, islamofobia
ja antisemitismi ovat nousussa kaikkialla Euroopassa. Jännitteet kiristyvät
jopa niissä kaupungeissa, joissa ei ole koskaan ennen tarvinnut pelätä
väkivaltaa tai terroristista hyökkäystä. Historia toistaa itseään pelottavalla
tavalla. Mutta senhän me olemme aina tienneet. Läksyt on aikakaudesta
riippumatta aina yhtä helppo jättää lukematta.
Käynti toisen maailmansodan museossa oli ehdottomasti
vierailun arvoinen, vaikka kokemus oli läkähdyttävä, hennon sirpaleinen ja
paikoin pintapuolinen. Vietimme museossa aikaa viisi tuntia. Olimme maksaneet
sisäänpääsyn myös yläkerran arkeologiseen näyttelyyn, jonka yksinkertaisesti
unohdimme käydä läpi. Museo oli luonnollisesti keskittynyt sotaan Euroopan ja
erityisesti Puolan näkökulmasta. Näyttely oli visuaalisesti todella hieno ja
varmasti hyvä kohde heillekin, joiden lempiaine koulussa oli jokin muu kuin
historia. Vain megaluokan kiinnostuksella jaksaa kahlata koko näyttelyn läpi
sanasta sanaan ja kuvasta kuvaan. Ehkä se ei ole kuitenkaan tarkoitus vaan
elämyksen synnyttäminen, jäljen jättäminen kävijään.
Jäämme odottamaan innolla Solidaarisuus-museossa vierailua
ja tietenkin uusintakierrosta Gdanskin huippuhyvissä ravintoloissa. Vierailu
Gdanskissa kannusti myös suunnittelemaan Puolan kiertomatkaa. Tärisevässä ja
ruosteisessa vaunussa 13 vuotta sitten istuneena olisin pitänyt utopistisena,
että puolalaisissa junissa saa nykyään samppanjaa. Se täytyy ehdottomasti kokea
vaikka läskileivällä ryyditettynä.
Museon nettisivut:
Museon arkkitehtuurista:
https://www.archdaily.com/872450/museum-of-the-second-world-war-studio-architektoniczne-kwadrat
Me emme ole ehtineet WW2-museossa vielä(kään) Gdanskin reissuilla vierailemaan, mutta täytyy ottaa ehdottomasti ensi kerralla ottaa agendaksi! Solidaarisuusmuseossa itse koin miellyttävän brittiaksentilla varustetun mieshenkilön opastukset antoisiksi, mutta tunnustankin olevani historiantietämykseltäni korkeintaan perustasolle sijoittuva :-D Toisaalta aihepiiri on hieman vieraampi kuin toinen maailmansota. Puola on meille tuttu erityisesti Varsovan pohjoispuolelta pienimuotoisen road trippailun muodossa, mutta joskus täytyy koluta seutuja vielä tarkemmin. Torun on ehdoton suosikkikaupunkimme toistaiseksi. Puola on matkailukohteena edelleen aliarvostettu, mutta meille turkulaisille on onneksi suotu etulyöntiasema halvoilla suorilla lennoilla ja Turun lentokellarihökötyksen jälkeen on tunnelman suunta vain ylöspäin. Jään odottelemaan lisää tekstejä!
VastaaPoistaKiitos, Johanna vinkeistä! Varmasti mekin otamme Solidaarisuusmuseossa audio-opastuksen, kun se on vähän vieraampi aihe. Jospa siellä myös tekniikka pelittäisi :) Lyhyt, suora lento Gdanskiin on kyllä sen tason luksusta, että alkeelliset odotustilat ovat pieni hinta. En muista, että koskaan olisi mennyt lentomatka näin kivuttomasti. Gdanskista voi sitten lähteä junalla tai autolla vaikka minne. Krakovaan on päästävä vielä uudelleen. Ehkä kirjoittelen vielä toisenkin jutun Gdanskista/Puolasta.
VastaaPoista