Morsiamen kirja - ehta opas avioliittoon
Entisaikojen valistuskirjat ovat hupaisaa ja aika usein
myös provosoivaa luettavaa. Aina viime vuosisadan loppuvuosikymmenille asti
monet ihmisyyteen jollain tavoin liittyvät neuvonanto-opukset ovat korostaneet
vahvasti perinteisiä arvoja. Sukupuoliroolit ovat yhtä selvät kuin
raittiusseuran jäsenet, ja elämän valinnat määrittyvät sekä määritetään lähes
poikkeuksetta genitaalialueen mukaisesti. Nyt, kun Pride-kulkue ja romanttiset
häät Helsingissä ovat tuoreessa muistissa (yritimme navigoida itsemme heterohäihin
läpi sateenkaarikulkueen ja ihme kyllä onnistuimme siinä jopa korkeissa
koroissa – jotka tosin oli vain yhdellä eli allekirjoittaneella, mutta yksi
koroilla mukulakivikadulla koikkeloiva määrää koko seurueen tahdin), on
ajankohtaista esitellä kirjahyllyni ehkäpä liian vähän käytetty timantti: Morsiamen kirja. Opastusta nuorille tytöille
(1946, kolmas painos):
Luin teoksen pitkästä aikaa läpi toukokuun korvilla, kun
olimme viettäneet omaa hääpäiväämme ensimmäistä kertaa ilman alkoholia. Ilman
samppanjaa!?! Olin tehnyt 13-tuntisen työmatkan ja mieheni
herne-maissi-paprika-kanasalaatin, joten skoolasimme jopa huomaamattamme
yhteistä saavutustamme vichyllä. Siitä tuli mieleen raittiusseura, josta taas
löysin aasinsillan hyveelliseen ihannemorsiameen. Mielestäni olen onnistunut
vaimon roolissa varsin kiitettävästi, vähintäänkin kahdeksikon arvoisesti,
ottaen huomioon, etten ole edes koskaan haaveillut häistä tai avioliitosta.
Luettuani Morsiamen kirjan voin vain
todeta epäonnistuneeni lähes kaikessa. Silti teoksesta voi löytää monia
yhtymäkohtia tämän päivän kumppaninvalintaodotuksiin ja tapoihin, vaikka jotkut
rivit saavat maltillisimmatkin lukijat repimään hiukset päästään.
Vaikka kirjan otsikko on vielä kolmannen kerran mainittuna Morsiamen kirja. Opastusta nuorille tytöille
(toim. Kaksi rouvaa, Arvi A. Karisto Oy), valaisevan opuksen voisi yhtä hyvin
lukea sulhanen, joka haluaa olla tulevan aviomiehen roolissaan mahdollisimman
oikeanlainen – tosin sulhon vaadelista on huomattavasti lyhyempi kuin
morsiamen. Kuten tiedämme, tärkeimmät sulhasen ominaisuudet ovat (yhä?)
kunnollisuus, järkevyys, toimeentulo ja alkoholiongelmattomuus. Morsiamen kirjan alkuperäinen omistaja
sai tai otti paremman puutteessa juuri tällaisen sulhasen, mutta rakkautta ei tuossa
liitossa juuri ollut. Loppuvuosina pikemminkin inhoa, jonka loppukaneettina oli
siihen aikaan harvinainen avioero, jolle piti perustella hyväksyttävä syy.
Vasta vuodesta 1988 lähtien on voitu jakaa haarukat ja lusikat nykyiseen tapaan,
juridisesti varsin vähällä vaivalla.
Kirjan omistaja oli koulutettu lääkärisneiti, jolla oli avioituessaan
takanaan yksi sota-aikana purkautunut kihlaus. Vaikka ex-sulho purki kihlauksen (mikä Morsiamen kirjankin mukaan on
aina nöyryytys naiselle), kihlailmoitus ja romanttiset kuvat olivat yhä
tallessa pienessä lippaassa. Ehkä tämä ensimmäisen aviomiesehdokas olisi ollut
se oikea rakkaus. Lopulta lääkärisneiti meni naimisiin vasta yli
kolmekymppisenä, eli siirtymäriitin vaihe ajoittui aika lailla samaan hetkeen
kuin nykyään (Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2017 nainen hieman yli 31-, mies yli
33-vuotiaana). Tuolloin verrattain kypsää avioitumisikää ei kuitenkaan
paheksuttu, sillä kirjassa mainitaan sivulla 34, että koulutettujen ihmisten
avioitumisiän kuuluukin olla korkeampi opiskelu- ja elintaso-odotusten vuoksi:
”Lakimies ja lääkäri saavat odottaa
jokseekin kauan, ennen kuin heidän on mahdollista perustaa koti oman säätynsä
mukaisesti.”(s.34)
Minua on aina kiinnostanut ja usein huvittanutkin, miten
paljon männävuosina on korostettu säätyä, ammattia ja vaurautta. Toki edelleen
historiasta kumpuava arvomaailma ja sosiaalinen tai taloudellinen pääoma
näkyvät hulppeilla asuinalueilla, joissa korkeissa tai hyväpalkkaisissa
viroissa tienaavat ihmiset elelevät kuin ruotsalaissarja Solsidanin Fredde ja Mickan suomalais-tanskalaisen designin
keskellä. Vanhan ajan ylevä sivistysporvaristo lienee kuitenkin jo aikoja
sitten menneen talven lumia, ellei legendaarista historioitsija Matti Klingeä
lasketa mukaan (suosittelen muuten lämpimästi lukemaan kyseisen herrasmiehen
teoksen Kadonnutta aikaa löytämässä (2012),
jos haluat rikastuttaa itseäsi klingeläisellä mielenmaisemalla ja eurooppalaisella
tapakulttuurilla. Mene lukemaan kirja vaikka kaupunkisi betonilähiöön tai
Tokmannin edessä olevalle penkille, jotta kontrasti olisi mahdollisimman suuri).
Nykyään ei kuitenkaan kaiverruteta hautakiveen kuopassa uinuvan ihmisen
ammattia eivätkä köyhät kumartele rikkaiden edessä kuten ennen.
Luokkayhteiskunta on silti olemassa kaiken tasa-arvoeetoksen juurakossa.
Morsiamen kirjassa tuo yhteiskunta on normi – sen mukaan eletään, sen mukaan
valitaan tai tuodaan eteen sulhanen.
Jo teoksen sisällysluettelo avaa varsin hyvin odotukset,
joita avioelämään liittyy ja jotka hyvän morsiamen kuuluu täyttää. Jollei oteta
huomioon kirjan ensimmäistä lukua, jossa avioliiton taustaa valotetaan osin
juridisessa valossa, teos alkaa kappaleesta Järkevä
valinta ja päättyy viimeiseen osioon Synnytys.
Tässähän muodostettiinkin jo entisajan naisen elämänkaari – puoliso valitaan
järjellä (talous, puitteet, käytöstavat, raittius) ja avioliiton tarkoitus on
perustaa perhe. Viimeinen virke kuuluu yhä siviilivihkimisen puheprotokollaan,
joskaan perheellä ei enää automaattisesti tarkoiteta lapsivelvoitetta, vaan
ensisijaisesti kahden aikuisen liittoa (johon sitten joko syntyy lapsia tai ei).
Morsiamen kirjassa lapsen saamista avioliitossa pidetään itsestään selvänä
tarkoituksena, muu haluaminen tai eläminen on haihattelua:
”Olemme kokeneet, että
kunnolliset ja arvokkaat naiset yleensä haluavat saada lapsia, ja nekin kamalat
rouvat, jotka sanovat lapsia kakaroiksi ja värisevät ajatellessaan pienokaista,
useimmiten muuttuvat aivan verrattomiksi äideiksi, kun luonto ei jätä heille
muuta valinnanvaraa. Lapsettomuus ja vastenmielisyys lapsia kohtaan oli jo
viime vuosikymmennellä suuressa maailmassa mennyt pois muodista (eikä se
koskaan ollutkaan järkevien ihmisten tapana).” s. 264
Lainauksen lopussa viitataan iloiseen 1920-lukuun ja
1930-luvun alkuun, jolloin nainen itsenäistyi kovaa vauhtia ja saattoi
tietyissä kaupungeissa elää hyvinkin vapaata (ja lapsetonta) elämää. Tällöin
Suomessakin rikottiin ensimmäisen kerran tuhannen särkyneen liiton katto per
vuosi, luvun ollessa vuosisadan alussa vain reilu sata (pieni kontrasti
13485:een eli avioerojen määrään vuonna 2017). Sotien jälkeen konservatiivisuus
palasi värittämään arkea yhä voimakkaammin kehittyen kenties huippuunsa
1950-luvulla.
Onko yhteiskunta kuitenkaan lapsiasian suhteen nykyään kovin
erilainen? Jos liittäisimme edeltävän lainauksen Vauva-lehden Aihe
vapaa-palstalle (etsit Googlesta mitä vaan, tulee hakutuloksiin vähintään yksi
Aihe vapaa-vastaus) syntyisi varmasti upean rakentava keskustelu nykyisestä
lapsettomuustrendistä. Voimme varmasti huomata, että lainauksen ajatus kytee
yhä voimakkaana, paljon väkevämpänä kuin aiemmin perinteiset odotukset
naimisiinmenosta. Avioliiton voi nykyisin ohittaa, mutta vapaaehtoisesti
lapsettomat ovat monelle yhä kummajaisia. Yhtä lailla tahditonta käytöstä
saavat osakseen tahattomasti lapsettomat, joilta yhä uudelleen kysellään
haikarauutisia niin sukujuhlissa kuin kassajonossa, aivan kuin ympäristön
odotusten täyttäminen olisi vain kalenterista kiinni.
Järkevän valinnan ja synnytyksen väliin sopii onneksi
muitakin teemoja, kuten kuherruskuukausi ja häämatka, kodin perustaminen,
palvelijoiden valinta ja tapojen noudattaminen. Minua ilahduttavat eritysesti kappaleet
Rakkaus ja kaksi maailmaa, Avioliitto ei ole suruttomuuden valtakunta,
Onnen säilyttäminen sekä luku Luonteet. Se sisältää aika törkeän,
mutta hilpeän kappaleen: Avioliitto
tyhmän kanssa!?
"Useimmissa
tyhmissä ihmisissä on se vika, etteivät he osaa salata tätä ominaisuuttaan.
Sillä tyhmä on melkein aina myös lörppö: täytyyhän hänen puhua, koska häneltä
muutoin loppuisi kokonaan ajatusjuoksu. Suusta pursuavat sanat kuvastavat
aivojen hämytilaa ja pitävät sitä vireillä." s.48
Niin rehellistä tekstiä vailla minkäänlaista epäilyä, onko
kenties korrektia ilmaista asia juuri tällä tavoin tai ylipäätään leimata
ihmistä tyhmäksi. Olemme silti olleet varmasti jokainen tilanteessa, jossa
olemme ajatelleet jotain lainauksen suuntaista, oli se korrektia tai ei. Mutta
hetkonen, asiasta vaikeneminen on fiksuuden merkki. Hurraa!
Huomaan ainakin itse tunteneeni yllä olevan kuvan tekstin kaltaisia
tuntemuksia aikanaan treffaillessani jotain aivan väärää tyyppiä. Mielestäni Morsiamen kirjassa on myös todella
osuvia kuvailuja parisuhde-elämästä ja parinvalinnasta ah, niin ihanalla ja
lähes sukupuuttoon kuolleella korukielellä. Sen vastapainona on raskas nykyisin
epäkorrektina pidetty kieli, joka sisältää nykyisin rasistisenakin pidettyjä
mielipiteitä. Esimerkiksi lapsen saantia pidettiin yleisesti etenkin
1930-luvulta 1950-luvulle vain kahden terveen oikeutena: ”Lapsilla pitää olla oikeus terveen ruumiin perimiseen. Jokainen lääkäri
kai pystyy vastaamaan kysymykseen: Saanko mennä naimisiin?”(s.107).
Esimerkiksi epilepsiaa sairastavat ja monet mielenterveyspotilaat olivat tuolloin
ehdottomalla nou nou-listalla lisääntymisen ja näin myös avioliiton suhteen.
Kirjan toimittaneet kaksi rouvaa eivät myöskään kehota lisääntymään
ulkomaalaisten kanssa:
”Rotuominaisuudet ovat
sitkeämmät periytymään kuin yksityisten sukujen. Kahden erirotuisen jälkeläiset
perivät myös kummankin rodun huonot puolet. Sekarotuisia pidetään sentähden
aina epäilyttävinä.”s.108-109
Vieraan pelko ja rotuoppi eli eugeniikka vaikuttivat
voimakkaasti suomalaistenkin ajatusmaailmaan. Tästä aiheesta kannattaa lukea
lisää esimerkiksi Marjo Kaartisen teoksesta Neekerikammo.
Kirjoituksia vieraan pelosta. (2004), jota olen näemmä hiirenkorvien
perusteella käyttänyt myös graduni yhtenä taustatutkimuksena (muuten olenkin
tehokkaasti blokannut mielestäni kyseisen ajanjakson elämästäni). Olen lukenut graduani
varten aikanaan niin paljon nykymittapuulla rasistista tekstiä (kolmella eri
kielellä, lukuisilla eri käsialoilla) että suhtaudun asenteelliseen tekstiin
nykyisin varsin neutraalisti. Voisiko sanoa, jopa tieteellisesti? Ajankuva on
aina yhtä mielenkiintoinen yhteiskunnan todellisuuden heijastaja, olipa kyse
sitten tekstistä, kuvasta tai esineestä. Emme ole kovin kaukana ilmapiiristä,
joka vallitsi ennen toista maailmansotaa. Emme myöskään yleisissä asenteissamme
vierasta kohtaan, vaikka nykyisin ”monikansalliset” avioliitot ovat jo
arkipäivää.
Kappale Mistä
tunnetaan oikea mies? on mielenkiintoinen ja täysin kurantti kysymys yhä
tällä vuosituhannella. Tinderin perusteella, mitä nyt olen työtovereiden
kahvituntipläräyksillä päässyt seuraamaan, tarvitaan vain kitara, virveli tai
puntit sekä hauska fiilis mökkilaiturilla tai kohtalokas hauiksenpullistus
peilin edessä. Ja silti kriittisten neitojen sormet swaippaavat luurissa esittäytyvät poloiset kandidaatit aina äxän puolelle, ei jatkoon. Mitä nainen oikein haluaa? Millainen on oikealta
vaikuttava mies? Kaksi rouvaa kertovat:
"Oikeassa
miehessä on rehellinen ja varma tunne siitä, mitä hän on ja mitä muut ovat. Hän
ei ole röyhkeä, ei hätikkö eikä pelkuri. Hän pystyy lannistamaan toisten
ylimielisyyden ja rohkaisemaan arkoja. Hän jaksaa kuunnella paljon typeryyksiä,
mutta ei niiden takia poikkea omalta määrätietoiselta uraltaan." s.45
Amen. Mutta milläs tuot tämän esiin Tinderissä? Toki
frouvat jatkavat listaa paljon muullakin, kuten kyvyllä luoda taloudellista
pääomaa ja pitää perheestä huolta, mutta veikkaan niilläkin ominaisuuksilla olevan jonkinlaista
painoarvoa tämän päivän parinvalinnassa. Kuitenkin rouvat painottavat sielun
yhteyden merkitystä, mikä ilahduttaa minua vanhaa romantikkoa suuresti.
Kuitenkaan rakkaus ei saa olla niin sokea, että järkevyys jää täysin jalkoihin.
Monilta murheilta olisivat tuhannet ja taas tuhannet ihastuneet naiset
välttyneet, jos olisivat totelleet rouvien neuvoa: ”Katsokaa eteenne, naimisiin aikovat nuoret naiset – älkää ottako tyhmää
miestä!”(s.44). Sama pätee myös toisin päin. Unohtamatta nais- ja
miespareja, joista rouvat eivät olisi voineet kuvitellakaan kirjoittavansa. Ja
jos nyt käytetään ikävää sanaa tyhmyys, se voi tarkoittaa nykyajassa myös
arvostamattomuutta. Toisen pitämistä itsestäänselvyytenä. Latteana arkena,
jossa ei ole sijaa tai edes kykyä hyville keskusteluille. Sillä ei ole
mielenkiintoa toista kohtaan. Ja kun ei ole mielenkiintoa, ei ole vuosien
jälkeen arvostusta. Tämän rouvan ohje: paina stop-nappulaa heti. Aika usein
nämä piirteet näyttäytyvät jossain määrin jo ennen yhteen muuttoa.
Kolmasosa Morsiamen kirjasta koskeekin häitä, häämatkaa ja
toimenpiteitä yhteisen kodin luomisen eteen. On suorastaan liikuttavaa lukea
kirjaan painettua listaa, mitä kunnon morsian varaa mukaansa häämatkalle:
Samanlaisia katalogeja löytyy myös kodin astiaston
hankintaan. Häiden protokollassa ei jää neuvotonkaan huuli pyöreänä ihmettelemään,
kun on lukenut ensin asiantuntevan Morsiamen
kirjan. Olisipa nykyäänkin häissä kehotuksena varata juotavaksi puoli
pulloa samppanjaa per vieras!
Lopulta, kun oikea sulhanen on löytynyt, häät on vietetty
ja vaimoksi muuttunut morsian tarjoilee aviomiehelleen voileivän nojatuoliin
raskaan työpäivän päätteeksi, hän hymyilee siunatussa tilassa onnistunutta
valintaansa ja tuntee suunnatonta tyytyväisyyttä koko elämäänsä kohtaan. Tämän
päivän vaimo tuntee varmasti samoin, mikäli saa istua itse nojatuolissa, katsoa
tosi-tv:tä ja vastaanottaa rakkaalta mieheltään hänen saalistamansa höyryävän
kiinalaisaterian tai rasvaisen pizzan. Vatsassa kasvaa jotain, mistä ei vielä
tiedä, viittaako se elintasoon vai jälkeläiseen. Kirjoitan tätä kieli poskella,
sillä a) minulla on taas nälkä ja tekee mieli edellä mainittuja -eteeni
tuotavia- ruokia, b) kriiseilen avioliittokilojani, joita on kertynyt enemmän
kuin naimavuosia. Onneksi kilot ovat kuitenkin vihkisormuksen muotoisena
renkaana mahan ympärillä symboloiden toivottavasti kestävää liittoamme. Siis
todennäköisesti kestävää, sillä vatsarasvahan on ikuinen. Mikäs sen mukavampaa,
kuin syödä yhdessä herkkuja sohvalla, sotia Johnina ja Yokona pahaa maailmaa
vastaan aseina lämpimät vällyt ja ruoka. Vastuu jokaisesta suuhun pyrkivästä
juustonpalasta, viinintilkasta (hah!) ja konvehdista on kuitenkin vain ja
ainoastaan minulla itselläni. Samaa vastuuta omista valinnoistaan
peräänkuuluttavat myös kaksi rouvaa. Kukaan muu ei voi olla oman elämäsi
suunnannäyttäjä kuin sinä itse. Ei edes kirjan kirjoittamisen aikakaudella.
Sillä ainoa asia, jota voimme muuttaa, on oma luonteemme ja käytöksemme.
Oivallus, jonka käytäntöön paneminen säilyy ikuisena kehityskohteenani.
Veikkaan, että sinunkin. Onneksi vuosikymmenien päästä on (toivottavasti
rakkauden lisäksi) jäljellä vain huono muisti ja sitäkin huonompi kuulo. Ja
kuten rouvat sanovat ja josta olen täysin samaa mieltä:
”Arvokkaimpia
luonteenlahjoja nuorilla ja vanhoillakin on rauhallinen hilpeys. Se hallitsee
aina miellyttävällä ja usein voitokkaalla tavalla tilannetta elämän vakavilta
ja vaikeiltakin näyttävissä käänteissä.” s.51
Ehken allekirjoita Morsiamen
kirjan kaikkia väittämiä avioliiton kaikkivoipaisuudesta, mutta olen aina
vilpittömän iloinen, kun jotkut päättävät astua avioliiton satamaan aidosta
rakkaudesta tänä kyynisyyden ja rumuuden aikakautena (joka on toki vallinnut
erinäisten kirjallisten lähteiden perusteella aina, yhtä kauan kuin on
valitettu villin nuorison raggaroinnista kylänraitilla). Kenenkään ei tänä
päivänä tarvitse mennä naimisiin. Niin, Suomessa. Olemme onnekkaita. Jos
pitäisi valita yksi ohjenuora, joka elämäni aikana on jäänyt vahvasti mieleen
ja jota olen myös noudattanut, on 100-vuotiaan mummon sanomalehtihaastattelusta
luettu neuvo. Mummolta kysyttiin, minkä ohjeen haluaisit antaa nuorille. Mummo
vastasi: Mene naimisiin vain puhtaasta rakkaudesta.
Lähteet Morsiamen
kirjan lisäksi:
Suomen virallinen tilasto
(SVT): Siviilisäädyn muutokset [verkkojulkaisu].
ISSN=1797-6413. 2017. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 10.7.2018].
http://www.stat.fi/til/ssaaty/2017/ssaaty_2017_2018-05-08_tie_001_fi.html?ad=notify
ISSN=1797-6413. 2017. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 10.7.2018].
http://www.stat.fi/til/ssaaty/2017/ssaaty_2017_2018-05-08_tie_001_fi.html?ad=notify
Marjukka Litmala:
Avioeroprosessin piirteet. Tutkimus helsinkiläisistä avioeroista vuonna 2000.
Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos 2001. Verkkojulkaisu 2002.
Onpa mainio kirjoitus!
VastaaPoista"Arvokkaimpia luonteenlahjoja nuorilla ja vanhoillakin on rauhallinen hilpeys..." Eihän tästä voi olla kuin samaa mieltä.
"Avioliitto tyhmän kanssa" :)
Minulla on jostain tienvarsikaupasta hankittu kirjanen "Erään gentlemannin muistiinpanoja, Nainen ja taito valloittaa hänet", jonka pitäisi olla 1900-luvun alulla kirjoitettu. Tiedä häntä, voi olla aivan feikki. Olen nauranut sen ääressä monet kerrat.
Pieni maistiainen:" Etelämaiden värillisillä miehillä, jotka saapuvat Europaan on aina suuret mahdollisuudet naisvalloituksiin. Se koskee malaijeja, arabialaisia, Dahomey'n mustia ja Kiinan keltaisia. Jopa eurooppalaisten miesten niin täydellisesti halveksima olento kuin kiinalainen kuli saattaa herättää eurooppalaisten vaimoissa, sisarissa ja tyttärissä mielenkiintoa."
Kiitos Marjatta! Kuulostaa kyllä hauskalta löydöltä tuo sinunkin oppaasi :) Täytyy pitää silmät auki, jos löytyisi ajan kanssa vähän enemmänkin näitä aarteita!
PoistaJes, selvisi kuka Morsiamen kirjan toinen kirjoittaja on! Kotilieden perustaja Alli Wiherheimo!
VastaaPoistahttps://esmeraldaneetos.blogspot.com/2020/10/nainen-morsiamen-kirjan-ja-kotilieden.html?m=1