Turun kirjamessut 2022 - löytöjä ja tunnelmia
Kuinka ollakaan, tänäkin vuonna poljin betonilähiöiden läpi Artukaisiin Turun kirjamessuille, kun sain oikein Turkuseuralta ilmaisen piletin (kiitos jälleen) ja muutenkin. Minuahan ei luultavasti luokitella ilmaislippuun oikeutetuksi kirjasomevaikuttajaksi, siis kirjagram-aktiiviksi tai kirjabloggaajaksi, koska höpisen mistä aiheesta hyvänsä. En ole siis kustantamoille potentiaalista mainostajakuntaa, joka kirjoittaisi vain kirjallisuudesta. Ehkä saisin silti pyytämällä lipun, olenhan kuitenkin taukoamatta viljellyt dadaani sekä blogissa että somessa. Olen yleismaailmallinen sähköpörssi- ja kaali-influensseri, erästä kirjagram-kaveriani lainaten jopa elämän ylitarkastaja. Miten mieluisa titteli, kiitän tästä!
Seurasin messuilla erityisesti kahta ohjelmanumeroa, joista toinen oli dekkaristi Arttu Tuomisen haastattelu. Mennään siihen myöhemmin! |
Muina ylitarkastajina suuntasin siis messuilla katsastamaan tarjontaa. Päiväksi valikoitui sunnuntai, koska se oli viikon ainut tyhjä päivä. Oletin myös, että pahin ryysis olisi jo silloin ohi. Totisesti, sillä jäin pitkäksi aikaa haahuilemaan Jyrkkälään (muistanette tämän TV-shopin aromipesän vedensuodatinmainoksen taustalla näkyvän kolkon lähiön, joka nyttemmin on ollut ehdolla Suomen parhaaksi).
Lopulta olin messukeskuksessa vasta yhdeltä, jolloin suurin osa minua kiinnostaneista esityksistä oli ohi. Aika yliopistopainotteista tarjontaa olin rinkuloinut, jokseenkin erikoista tai sitten ei lainkaan yllättävää. Sen sijaan jäi kovasti hämmästelemään, missä näkyi messujen mainostettu teema kuvataide. Vai olenko jotenkin niin yksinkertainen, etten tajunnut asiaa? Nythän messujen luotsaus vaihtui Jenni Haukiolta Vilja-Tuulia Huotariselle. Varmasti hyvin järjestetyt messut, jos unohdetaan ikuinen vitsijaosto viini- ja ruokamessut. Katsotaanpa nyt ensin kuitenkin minulle näyttäytynyt messujen kuvataidepuoli.
*piip* sisältövaroitus, messujen taideosio päättyy tähän *piip* |
Tällainen oli taidetarjonta, kaksi houkuttelevaa mutta minulle sitten kuitenkin liian kallista hankintaa. Odotin tältä kuvataidepuolelta ihan hirveästi enemmän. Vai onko kaikki häppeninki ollut sitten perjantaina ja lauantaina? Sentään kirjankansitaiteesta oli mielenkiintoinen esitys. Mutta. Tavaramerkkini on jäädä jumiin antikvaarien osastolle, jolloin kaikki esitykset menevät ohi. Jään myös selaamaan kaikenlaisia mitä kummallisimpia kirjoja, jotka ennen olisin saattanut ostaa parilla eurolla, mutta nykyisin pyrin niitä vain selaamaan. Tällaiseen aatelistoon kuului tämä teos, josta oli edes selaamalla vaikea sanoa yhtään mitään. Tämä ei kuitenkaan riitä enää nykyisin ostoperusteeksi.
Lähtökohtaisesti inspiroivaa, että joku keksii nimetä kirjansa Kullatuksi kakkalapioksi. Kait sellainen on aikanaan ollut ainakin kuninkaallisilla käytössä? |
Sitten oli vaikka mitä tosiasiallisia houkuttimia. Olisin ostanut nämä kaikki, jos hinta vain olisi ollut kohdillaan.
Eikä yksikään pelastunut oli näin vanhana 1950-luvun painoksena suoranainen yllätys. Luulin nimittäin, että Kymmenen pientä neekeripoikaa (pitääkö se kuitenkin kirjoittaa n-poika vaikka on entinen kirjan nimi?) on ollut sillä nimellä Suomessa myytävänä niin kauan, kunnes se kiellettiin ja tuli tilalle Eikä yksikään pelastunut. Kuitenkin kymmenen n-poikaa on uskollinen alkuperäiselle englanninkieliselle nimelle, mutta ymmärrettävästi sitä ei enää käytetä. Tällä nimellä kuitenkin luin teininä teoksen ensimmäisen kerran ja se oli aivan järisyttävän hieno kirjaelämys. Halusin ostaa sen saman painoksen kotiin, mutta juuri sitä ei löytynyt. Tämä taas oli niin kallis, etten ostanut tätä, muistaakseni 25 euroa. Jatkan siis metsästystä.
Tämä minua kiehtoi jo nimensä puolesta kovasti, onko joku lukenut? |
Noh, vitosen kirjapinoissa sitten innostuin. Ostin täältä pari lahjaa. Tämän Outi Heiskasen kirjoittaman elokuvatrivian sekä Hannu Mäkelän jo otsikoltaan viehättävän lastenkirjan Ääni joka etsi laulua.
Kuva on kirjan kuvittaneen Marika Maijalan nettisivuilta. Teos sopii kuulemma myös aikuisille, enkä yhtään ihmettele, sillä se on kertomus uskaltamisesta ja löytämisen ilosta. Mäkelän tuoreinta Kirjoittamisen iloa en valitettavasti löytänyt messutarjonnasta, olisin sen ostanut kyllä omaksi. Todella hieno teos, kuten aiempi Lukemisen ilokin. |
”Tässä kirjassa selvitämme, onko Suomi jakautunut niin, että täällä elävät ihmiset eivät enää kykene ymmärtämään toisiaan. Etsimme ihmisiä erilleen kiskovia pohjavirtoja tutkimalla, miten talouden ja teknologian muutokset mylläävät ihmisten elämää ja identiteettejä”
Varmaan meistä jokainen on huomannut eri ammattien suomien näköalojen ja ihan jo median seuraamisen pohjalta, että väestön ja yhteiskunnan polarisaatio on kasvanut merkittävästi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Nyt elämme jäälleen taantumassa ja kaikin tavoin vaikeassa yhteiskunnallisessa tilanteessa, jossa konsensus olisi äärimmäisen tärkeää. Minulla on tästä itsellänikin niin paljon kirjoitettavaa, että täytyy säästää paatos toiseen blogitekstiin.
Samaan hengenvetoon täytyy mainita Noora Vallinkosken uusi teos Koneen pelko, joka niin ikään oli ostolistallani mutta joka ehkä sitten oli jo ostettu loppuun, en sitäkään nimittäin pinoista löytänyt. Se kuitenkin sisältänee kiinnostavaa yhteiskunnallista analyysia Aukko-nimisen lähiön asukkaiden elämän pohjalta. En nyt sano mitään lukematta kirjaa, mutta joku voi lukea ajatukseni.
Minulle suositeltiin myös Murakamin pokkareita, mutta näemmä tämä kirjailija on niin hypetetty tällä hetkellä, että etsintä oli sunnuntaina jo turhaa. Myönnän olevani vähän skeptinen Murakamin suhteen, usein kun en ole oikein innostunut trendikkäistä kirjailijoista. En siis ole luettuani ymmärtänyt, mikä näissä nyt niin kovin kiehtoo. Välttämättä. Poikkeuksia on! Knausgård varmaan lähtee ensimmäisenä lukulistalle ja Murakamilta voisin lukea ensin sen juoksukirjan. Vaikka tykkäänkin mieluiten itse juosta lukematta siitä, kuinka muut juoksee. Olipas tämä omahyväinen lausunto, mutta kuitenkin vain realistinen.
No keitäpä minä sitten arvostan? Kaikkia toki. Kirjailijana erityisesti Milan Kunderaa. Olinkin hyppiä riemusta, kun löysin tämän etsimäni Kunderan novellikokoelman Naurettavien rakkauksien kirjan vain kahdeksalla eurolla.
Nimensä mukaan Naurettavien rakkauksien kirja sisältää rakkausteemaisia novelleja. Mietin kyllä usein Kunderan patoutumia ja patoamatonta tarvetta kirjoittaa rakkaudesta myös varsin lihalliseen sävyyn. No, eipä siinä nyt suurta ihmettelyä tarvita tässä apinoiden planeetassa, perustarpeet ja vietit ohjailevat elämäämme. Toisilla vähän enemmän, toisilla vähemmän. Aloitin tämän kirjan lukemisen eilen. Taattua Kunderaa, täytyy jälleen todeta. Painos on vuodelta 1988, samaa sarjaa kuin kirjahyllystäni löytyvä yleinen kirjasuosikkini Olemisen sietämätön keveys. Tämä novellikokoelma on kuitenkin jo 1960-luvulla kirjoitettu, eli Kunderan tuotannon varhaisessa vaiheessa. Tykkään usein kirjailijoiden varhaisista teoksista, niistä joissa tyyli on vasta kenties muotoutumassa ja joissa kirjailijalla ei ole ehkä vielä rajoittavaa itsesensuuria. Kunderalla ei ole kyllä ollut sitä missään vaiheessa, siksi juuri hänen teoksiaan fanitan. Ei mitään yrityksen makua, kunnon älyllisesti inspiroivaa tekstiä sopivalla dadalla.
Pianisti on tositarina myös musiikin vapauttavasta ihmeestä. |
Kirjan kannessa ilmeisesti tuhoutunut Varsovan getto. |
Noh, sitten vähän kevyempiin tunnelmiin. Vaikka seuraavankin teoksen päähenkilö on jo siirtynyt ajasta ikuisuuteen, aivan liian nuorena toisin kuin Szpilman, joka sai kokemistaan kauhuista huolimatta pitkän elämän.
Arttua haastatteli niin ikään kirjailija, Artun puolikaima Taija Tuominen. |
Kuulemma Delta-sarjaan on tulossa kuusi kirjaa. Pitää ehkä ennen uusimman lukemista lainata kirjastosta aiemmat osat. Lukemisen tärkeyttä yleisesti Arttu Tuominenkin korosti, erityisesti tässä maailmanajassa. Lukeminen kun tutkitusti lisää empatiakykyä. Oli miellyttävää kuunnella haastattelua ja saada Artulta omistuskirjoitus.
Vihdoin jalka laskeutui ja jännittävä mutta rento kirjailijatapaaminen sinetöityi ostoksen kärräämiseen kotiin. Kiitos kuvista Annelle! |
Tuttuun tapaan ruokahallin ainut piristysruiske oli sieniseuran sieninäyttely. Sen perusteella olen näköjään jättänyt monta herkullista ruskotattia poimimatta. Illan agendaan pitikin kuulua sienimetsä, mutta nyt on jo pilkkopimeää. Blogikirjoittelu vie aina kuvineen enemmän aikaa kuin instasykintä. Silti toivon, ettei kukaan lopeta blogin pitämistä. Tämä on aivan eri asia kuin pohjimmiltaan kaupallisiin tarkoituksiin kehitetty some merkkimäärärajoituksineen. Eläköön kirjablogit ja erityisesti painetut kirjat! En sano, etteikö äänikirjoillekin olisi paikkansa, mutta ne eivät tuoksu miltään. Haluan, että kirja on lihallinen aistikokemus. Siispä taidan jatkaa iltaa kakluunin ja Kunderan parissa, hehheh.
Meinasin sanoa jotakin järkevää, mutta nyt en vain pääse yli tuosta kakkalapiosta... Mutta siis, mainio messuraportti ja olipahan ihanaa nähdä! Itse totesin taas (Iida Rauman avustuksella) että aivan ehdottomasti blogimaailma on oma tärkeä ulottuvuutensa, ja se minulle lopulta kaikkien ominaisin kotipesäni.
VastaaPoistaKullattu kakkalapio blurraa kyllä tehokkaasti sivistyksen! Oli todella ihana nähdä (ramboiluretkiä odotellessa)! Joo on kyllä hienoa, kun sinun blogisi on supersuosittu ja syystä!
PoistaVoi että kirjoitit ihanan runsaan messuraportin! Kirjamakuni tuntuu olevan hyvin läheinen kanssasi. En vain jaksa tuolla messuilla enää kirjoja katsella, se loputon tarjonta uuvuttaa. Olin vain perjantaina. Sunnuntaina oli minunkin tarkoitus seurata tuota Anu Kantolan ryhmän juttua Suomen rikkaimpien valtavan tylyistä asenteista, mutta eihän Anua sitten olisi messuilla edes nähnyt. Tuomisen Vaietun luin minäkin muutama viikko sitten. Hyvä oli.
VastaaPoistaVoi kiitos! Kiva kun jaksoit lukea loppuun! Olen myös huomannut, että tykkäämme aika samanlaisista kirjoista. Messuken kakofonia tosiaan voi olla liiallista, siksikin halusin tulla vasta sunnuntaina. Mahtaako Helsinkiin uskaltaakaan... Tuo Suomen rikkaimpien tyly asenne tiivisti kyllä hienosti ongelman yhden osa-alueen. Olen aina ihmetellyt, miksei ihmisistä löydy nöyryyttä. Rahat ja terveyden voi päivässä menettää, jotkut oppivat elämästä jotain vasta tällaisessa tilanteessa. Olis ehkä vaan pitänyt ostaa omaksi se kirja, mutta vielä ehtii.
Poista